Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-03-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. března 2001 č. 251

k postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace,
k postavení, složení a úkolům Vládní dislokační komise
a ke zřízení krajských dislokačních komisí


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í zprávu o aktuálním stavu dislokace orgánů státní správy obsaženou v části III předloženého materiálu;

II. konstatuje,že usnesení vlády České republiky ze dne 2. září 1992 č. 534, kterým vláda zřídila vládní dislokační komisi a stanovila některá nezbytná opatření k hospodaření s nemovitostmi v majetku státu sloužícími správním činnostem, umožnilo v podstatné míře zabránit nesprávnému nakládání s administrativními objekty a umožnilo řešit umístění státních orgánů samostatné České republiky;

III. zrušuje usnesení vlády ze dne 2.září 1992 č. 534, usnesení vlády ze dne 24. února 1993 č. 85, bod I usnesení vlády ze dne 9. června 1993 č. 304, bod I usnesení vlády ze dne 6. října 1993 č. 565;

IV. zřizuje Vládní dislokační komisi;

V. schvaluje

1. Statut Vládní dislokační komise uvedený v příloze č.1 tohoto usnesení,

2. Zásady postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace uvedené v příloze č. 2 tohoto usnesení; VI. z mocňuje předsedu Vládní dislokační komise k udělování souhlasu podle čl. 3, odst. 2 Statutu Vládní dislokační komise;

VII. ukládá

1. ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy

a) uvést do 30. dubna 2001 hospodaření resortu s administrativními a reprezentačními objekty a prostorami do souladu s tímto usnesením a jeho přílohami,

b) informovat své územně odloučené organizační složky a podřízené organizace v krajích a požádat je o zajištění spolupráce s krajskými dislokačními komisemi,

2. ministru vnitra

a) zajistit ve spolupráci s předsedou Vládní dislokační komise úkoly ve vztahu ke krajským dislokačním komisím, vyplývajícím z přílohy č. 2 tohoto usnesení,

b) předložit vládě do 31.prosince 2001 návrh na další využití budov, se kterými nyní hospodaří okresní úřady, po ukončení jejich činnosti,

3. přednostům okresních úřadů Praha-západ, České Budějovice, Plzeň-jih, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Olomouc, Zlín, Brno- venkov a Opava ustavit do 30. června 2001 krajské dislokační komise ve složení a s úkoly vyplývajícími z přílohy č. 2 tohoto usnesení.


Provedou:
ministři,
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy,
přednostové okresních úřadů
Praha-západ, České Budějovice,
Plzeň-jih, Karlovy Vary,
Ústí nad Labem, Liberec,
Hradec Králové, Pardubice,
Jihlava, Olomouc, Zlín,
Brno- venkov a Opava


S T A T U T
Vládní dislokační komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

Vládní dislokační komise (dále jen "Komise") je iniciativním, poradním a koordinačním orgánem vlády ve věcech rozhodování o dislokaci orgánů státní správy.

Článek 2

Působnost Komise

1) Věcná působnost:

a) Komise zpracovává podklady pro jednání vlády týkající se rozhodování o umístění ústředních orgánů státní správy, správních úřadů zřizovaných zákonem a podřízených vládě a jimi zřizovaných a přímo řízených organizačních složek státu sloužících k podpoře a zabezpečení výkonu řídících a správních činností - dále jen „státní orgány".

b) Komise koordinuje využívání administrativních ploch, administrativních a reprezentačních objektů se kterými hospodaří státní orgány.

c) Komise soustřeďuje dislokační požadavky státních orgánů.

d) Komise zpracovává stanoviska pro vládu k žádostem státních orgánů o zcizování, změnu práv užívání nebo nákup administrativních ploch a objektů o výměře větší než 400 m2.

e) Komise registruje změny práv užívání administrativních ploch menších než 20 m2.

f) Komise soustřeďuje podklady o využívaní objektů a prostor uvedených v čl. 2, odst.1) písm b) tohoto statutu.

g) Komise sleduje plnění usnesení vlády týkající se její působnosti.

h) Komise spolupracuje s dislokačními komisemi na úrovni krajů a metodicky napomáhá jejich činnosti. 2) Místní působnost

Do působnosti Komise spadá dislokace státních orgánů na území hl.m. Prahy a dále dislokace státních orgánů v těch městech, kde je sídlo státního orgánu stanoveno zákonem. 1) Složení Komise: předseda Komise - vedoucí Úřadu vlády ČR
místopředseda Komise - osoba jmenovaná vedoucím Úřadu vlády ČR
členové - osoby přímo zmocněné
2) Předseda Komise

- řídí činnost Komise

- zodpovídá za její činnost vládě

- uděluje z pověření vlády souhlas se změnou práv užívání administrativních objektů a ploch o výměře větší než 20 m2 a menší než 400 m2, zpravidla po projednání v Komisi;

3) Členové komise

- jsou povinni účastnit se jednání Komise

- předkládají Komisi návrhy a podílejí se na jejím rozhodování

- v případě své nepřítomnosti písemně pověří svého zástupce účastí na jednání Komise

4) Komise jedná a přijímá závěry zpravidla na základě písemných podkladů předložených jednotlivými státními orgány.

5) Na jednání Komise musí být jako host přizván vedoucí orgánu státní správy, jehož se projednávaná otázka dotýká a primátor (starosta) dotčeného města.

6) Komise vydá jednací řád, kterým upraví zásady své činnosti.

7) Komise se schází k jednání podle potřeby, nejméně však jedenkrát za kalendářní čtvrtletí.

8) Podle potřeby Komise vytváří pracovní skupiny, kterým určí okruh jejich činnosti a způsob práce.

9) Organizační, odborné a administrativní práce spojené s činností Komise zajišťuje sekretariát Komise, který je organizačně začleněn do Úřadu vlády České republiky. Tento statut nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2001

Zásady postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace


1) Tyto zásady se věcně vztahují na nebytové objekty (budovy) v majetku České republiky sloužících k výkonu řídících a správních činností, k reprezentačním účelům a k účelům získávání, zpracování a rozšiřování informací potřebných pro výkon řídících a správních činností, (dále jen "administrativní objekty");. Nevztahují se na budovy provozní (sklady, garáže, dílny atd.), na objekty sloužící z větší části k bydlení, k archivním účelům a na objekty rekreační.

2) Pro účely těchto zásad se pod pojmem "státní orgány", na které se zásady vztahují, rozumí ústřední orgány státní správy, správní úřady zřizované zákonem a podřízené vládě a jimi zřizované a přímo řízené organizační složky státu sloužící k podpoře a zabezpečení výkonu řídících a správních činností.

3) Zásady se nevztahují na soudy, státní zastupitelství, Vězeňskou službu, zpravodajské služby, na organizační složky státu nepodřízené vládě nebo ústřednímu orgánu státní správy; na Armádu ČR, Policii ČR a organizace integrovaného záchranného systému.

4) Zásady se dále nevztahují na školy všech stupňů a školská zařízení, na kulturní zařízení, na veřejná zdravotnická zařízení a zařízení sociální péče, na azylové domy a uprchlické tábory, na nemovitosti, sloužící diplomatickým misím ani na nemovitosti užívané Akademií věd ČR.

5) Nemovitosti (administrativní a reprezentační objekty a pozemky s nimi související), se kterými hospodaří a které užívají státní orgány k zabezpečení své činnosti vyplývající ze zákonů, dalších právních předpisů a z řídících aktů ústavních orgánů, jsou specifickou součástí majetku České republiky a jakákoliv změna právních poměrů takových nemovitostí zejména převod majetkových práv a jakákoliv změna práv užívání k těmto nemovitostem podléhají souhlasu vlády nebo jí zmocněného orgánu.Tento souhlas nenahrazuje souhlas k majetkoprávním operacím podle příslušných ustanovení zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky, ale vyplývá z postavení a odpovědnosti vlády jako nejvyššího orgánu státní správy, jehož rozhodnutí jsou závazná pro jeho členy a všechny jim podřízené orgány a organizace.

6) K přípravě svých dislokačních rozhodnutí, ke koordinaci využívání administrativních objektů, k smírnému řešení dislokačních sporů státních orgánů a k přípravě návrhů nezbytných opatření pro hospodárné a funkční prostorové zajištění činnosti státní správy zřídila vláda jako svůj iniciativní, poradní a koordinační orgánVládní dislokační komisi (dále jen „Komise"). Působnost Komise je dána jejím statutem.

7) Předseda Komise je zmocněn vládou, aby na návrh příslušného člena vlády nebo vedoucího orgánu státní správy, zpravidla po projednání v Komisi, vydával souhlas ke změně práv užívání u administrativních ploch v objektech sloužících státním orgánům a to v rozsahu od 20m2 do 400 m2 administrativní plochy v každém jednotlivém případě; změnu práv užívání v rozsahu do 20m2 Komise pouze registruje.

8) V souladu s postupem reformy veřejné správy a po zahájení činnosti krajských samosprávných orgánů musí být zabezpečena také hospodárná a účinná koordinace dislokace státních orgánů na území krajů, zejména koordinované využívání administrativních objektů v majetku státu a koordinace investiční činnosti státních orgánů v jednotlivých městech. Touto koordinační činností se zabývá v každém kraji nově ustavovaná Krajská dislokační komise.

9) Za zřízení a vedení krajské dislokační komise odpovídají vládě přednostové okresních úřadů v krajských městech nebo, není-li tam okresní úřad, přednostové okresních úřadů určených přilehlých okresů. Členy komise budou představitelé nejvýznamnějších státních orgánů na území kraje působících; členem komise může být také zástupce krajského úřadu, o jehož jmenování bude požádán ředitel tohoto úřadu. Na území hlavního města Prahy plní úkoly krajské dislokační komise Komise. Činnost krajské dislokační komise se řídí statutem, který vydává pověřený přednosta okresního úřadu na základě vzorového statutu, vydaného Ministerstvem vnitra v součinnosti s Komisí; Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Komisí zabezpečuje krajským dislokačním komisím nezbytnou metodickou pomoc.

10) Vláda si vyhrazuje právo na návrh ministra vnitra a po projednání v Komisi rozhodnout o využití budov okresních úřadů po 31.prosinci 2002.