I. s c h v a l u j e zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. u k l á d á
1. ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj
a) koordinovat na úrovni ústředních státních orgánů podporu vzniku a rozvoje středního stavu,
b) předložit do 30. září 1991 vládě paragrafované znění návrhu zákona o středním stavu,
c) předložit do 31. října 1991 vládě společně s ministrem financí návrh systému státní podpory malých a středních soukromých podniků v souladu s prioritami státní hospodářské politiky včetně zahrnutí mechanismu využívání zahraniční pomoci,
d) předložit do 30. září 1991 vládě návrh projektu regionální sítě nestátních informačních a poradenských středisek pro soukromé podnikatele a návrh projektu nestátní instituce Domu obchodu, řemesel a průmyslu,
e) předložit do 31. října 1991 vládě společně s ministrem financí projekt finanční instituce na podporu středního stavu,
2. ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci stanovit v rámci metodiky tvorby a hodnocení privatizačních projektů státních podniků preferenci přímého aukčního prodeje státních podniků a jejich provozních jednotek včetně vymezení podniků, oborů a odvětví, na něž se preference nevztahuje,
3. ministru průmyslu a ministryni obchodu a cestovního ruchu preferovat při přípravě a schvalování privatizačních projektů státních podniků v jejich resortech metodu přímého aukčního prodeje podniků a jejich provozních jednotek.
Provedou:
ministři pro hospodářskou politiku a rozvoj, pro správu národního majetku a jeho privatizaci, průmyslu
ministryně obchodu a cestovního ruchu
Předseda vlády
JUDr. Petr P i t h a r t v. r.
Příloha usnesení vlády ČR ze dne 22. července 1991 č.249
Zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu
V zájmu vzniku a rozvoje středního stavu jako významné soukromopodnikatelské společenské vrstvy a zároveň nezastupitelného sektoru národní ekonomiky fungující na tržním principu přijímá vláda České republiky následující zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu:
1. Státní politika podpory vzniku a rozvoje středního stavu je orientována do oblasti ekonomické základny středního stavu, kterou tvoří malé a střední podniky zakládané soukromými podnikateli v oblasti průmyslu, řemesel, obchodu, služeb a svobodných povolání. (Tyto zásady se nevztahují na malé a střední soukromé zemědělské podniky, které představují svébytnou problematiku v rámci agrární politiky.)
2. Hlavním cílem státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu je kapitálově podpořit zakládání nových malých a středních soukromých podniků v současné fázi přechodu k tržní ekonomice.
3. Základním principem státní podpory vzniku a rozvoje středního věku je pomoc ke svépomoci - státní podpora je založena na návratnosti v případě finanční formy pomoci, na spolupodílnictví a vlastní iniciativě podnikatele a na časovém omezení pomoci.
4. Podpora vzniku a rozvoje středního stavu je realizována diferencovaně v souladu s prioritami regionální politiky, strukturální politiky, politiky zaměstnanosti, politiky vědeckotechnického rozvoje, energetické politiky a ekologické
politiky a tento soulad je zajišťován přímou vazbou konkrétních
forem podpory vzniku a rozvoje středního stavu na programy přijaté vládou k realizaci jednotlivých výše uvedených politik.
5. Základními oblastmi, v nichž se podpora vzniku a rozvoje středního stavu realizuje, jsou:
a) vytváření legislativních podmínek pro podporu středního stavu (zejména zákon o podpoře středního stavu),
b) přístup soukromých podnikatelů k bankovním úvěrům,
c) přístup soukromých podnikatelů k majetku, zejména k pozemkům, budovám a výrobním a provozním zařízením,
d) ekonomické podmínky malého a středního soukromého podnikání,
e) podnikatelská infrastruktura.
6. Tyto zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu se přijímají k usměrnění okamžité přípravy konkrétních opatření k vytvoření nejnutnějších podmínek podporujících založení určitého kritického množství, resp. základní struktury, dostatečně kapitálově vybavených malých a středních soukromých podniků, které položí ekonomický základ středního stavu. Plný rozvoj středního stavu však vyžaduje komplexnější a legislativně zakotvenou podporu - proto vláda ukládá příslušným státním orgánům zahájit práce na přípravě zákona České národní rady o podpoře středního stavu.
7. Hlavními nástroji podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti přístupu ke kapitálu jsou státní půjčky, změkčení úvěrových podmínek a garance úvěrů poskytovaných komerčními bankami. Bude zřízena veřejně právní nestátní instituce, která
bude spravovat k tomu účelu vymezené státní prostředky a
příspěvky fondů zahraniční pomoci a na bázi časově vymezené návratnosti finančních prostředků poskytovat soukromým podnikatelům výhodné úvěry a garance na úvěry poskytované komerčními bankami. Soulad poskytování státních půjček a garancí s prioritami hospodářské politiky bude zajišťován účastí státních orgánů v řídících orgánech výše uvedené instituce a zakotvením pravidel její činnosti ve statutu.
8. Hlavním principem podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti přístupu k pozemkům, budovám, výrobním a provozním zařízením a dalšímu majetku je preference privatizace státních podniků metodou přímého aukčního prodeje privatizovaných státních podniků a jejich provozních jednotek a aukčního prodeje majetku likvidovaných státních podniků, a to zejména při privatizaci státních podniků v resortech ministerstva průmyslu a obchodu a cestovního ruchu. Přitom bude jmenovitě stanoveno, ve kterých konkrétních případech nebo ve kterých odvětvích či oborech tento princip nebude uplatňován.
9. Základním nástrojem podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti ekonomických podmínek jsou časově omezené a věcně podmíněné daňové úlevy pro začínající soukromé podnikatele. V zájmu odstranění dosavadních neodůvodněných a nelogických rozdílů v podmínkách pro podnikání podnikatelů zapsaných a nezapsaných do podnikového rejstříku bude hranice mezi tzv. malým (živnostenským) a středním soukromým podnikáním stanovena na základě výše obchodního obratu nebo zisku. Bude prověřena možnost státní účasti v systému pojištění podnikatelských rizik začínajících soukromých podnikatelů.
10. Vzhledem k dosud nerozvinuté a nestabilizované struktuře soukromopodnikatelských zájmových sdružení a obchodních, řemeslnických a průmyslových komor bude podpora vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti podnikatelské infrastruktury orientována na organizační, technickou a finanční pomoc státních orgánů při budování regionální sítě nestátních informačních a poradenských středisek na pomoc začínajícím malým a středním podnikatelům. Vláda bude iniciovat a organizačně, technicky a finančně podporovat založení Domu obchodu, řemesel a průmyslu jako nestátní instituce umožňující spolkovou činnost, umožňující a organizující obchodní kontakty, udržující informační systémy a datové základny a organizující semináře a jiné formy vzdělávání soukromých podnikatelů. K těmto účelům bude také organizována nabízející se zahraniční pomoc.